Pitra Paksha

Pitra paksha [Pitra pakṣa] is een periode gewijd aan pitra’s (onbelichaamde zielen, ook wel vertaald als voorouderen) waarin we tijd vrijmaken om hen te vereren en offers tot hen te brengen. Zo ontvangen we hun zegen.

Tithi

ashvina krishna paksha [aśvina kṛṣṇa]

Achtergrond

Pitra paksha is een periode waarin er speciale aandacht is voor onze pitra’s (voorouders). Volgens de hindoegeschriften heeft ieder mens drie rina’s [riṇa] (“schulden”), namelijk naar de Deva’s, rishi’s [ṛṣi] en pitra’s. De Deva’s hebben ons gecreëerd en houden ons en het universum in stand. De rishi’s hebben ons voorzien van (goddelijke) kennis, waardoor wij in staat zijn onszelf te ontwikkelen en een stevig fundament te vormen voor onze handelingen (karma). Onze pitra’s hebben zorg gedragen voor al het nodige materiële, zodat wij worden voorzien in onze primaire levensbehoeften. Deze drie groepen vormen daarom onze roots en volgens de voorschriften dienen wij hen eigenlijk zelfs dagelijks te bedanken en vereren of dienen. Maar er zijn ook speciale dagen en/of periodes waarin één van deze drie groepen centraal staat. Zo staan tijdens de pitra paksha de pitra’s centraal.

In de Mahabharata [Mahābhārata] lezen we dat toen Karna [Karṇa] overleed tijdens de strijd van Kurukshetra [Kurukṣetra], zijn ziel naar de hemelen ging en daar kreeg hij goud en juwelen als voedsel. Karna wilde echter gewoon voedsel om te eten en vroeg Indra de reden waarom hij goud als voedsel kreeg. Indra vertelde Karna dat hij zijn leven lang goud heeft gedoneerd, maar nooit voedsel had gedoneerd aan zijn voorouderen; hij was zijn plicht naar zijn voorvaderen niet nagekomen. Karna zei hierop dat hij niet wist wie zijn voorouderen waren en dat hij daarom nooit iets in hun naam heeft geofferd of geschonken. Door zijn deugden kreeg Karna de kans om 15 dagen lang naar aarde te gaan om daar zijn plicht naar zijn voorouderen te verrichten. Deze periode staat vandaag de dag bekend als pitra paksha.

Vaak wordt er gezegd – ook door pandits [paṇḍita] – dat tijdens de pitra paksha geen rituelen mogen worden verricht, omdat de pitra’s (een deel van) de offers zouden stelen, waardoor de offers bij hen terechtkomen in plaats van bij de goddelijke gedaantes en dat zou ongeluk brengen. Dit is echter niet waar. De pitra paksha is een periode die erg gunstig is voor gedetailleerde ceremonies voor de pitra’s, onbelichaamde zielen waaronder ook voorouders. Alleen de offers voor de pitra’s komen bij de pitra’s terecht. Dat de pitra’s andere offers zouden stelen, is onjuist en mijn inziens ook een belediging van onze voorouders. We maken ze zo immers uit voor dief. Waarom zouden zij offers stelen van de Godheden die zij zelf vereerden toen ze op aarde leefden?

Kortom, dat is een fabeltje, net als dat als we eenmaal pitra puja [pūjā] doen tijdens pitra paksha we dit elk jaar zouden moeten doen, omdat het anders ongeluk zou brengen. Alleen als we een eed afleggen dat we dit zullen doen, kan het onheil veroorzaken als deze niet wordt nageleefd.

Rituelen m.b.t. sanskaars [saṃskāra] worden overigens wél afgeraden. De pitra paksha valt namelijk in de donkere helft van de maand. In deze periode worden alle rituelen afgeraden die te maken hebben met sanskaars en andere rituelen voor speciale mijlpalen en doeleinden, zoals het huwelijk, de janew sanskaar, het binnentreden van een nieuw huis, het starten van een eigen onderneming, het doen van grote investeringen, het aangaan van nieuwe contracten en dergelijke.

Rituelen

We kunnen bijvoorbeeld tarpana-rituelen [tarpaṇa] verrichten of in naam van onze voorouders eten & drinken en/of basismiddelen uitdelen aan hulpbehoevenden (daklozen, wezen, dieren, anderen in een opvang?).

57 antwoorden
    • Ranjita
      Ranjita zegt:

      Hallo Priya, bij de pitra puja worden de pitra’s aangeroepen voordat de offers worden gebracht, net als het Goddelijke dat wordt aangeroepen voordat er puja tot Hen wordt verricht.

      Bij de overlijdensrituelen wordt de reis van de ziel naar een andere ‘dimensie’ begeleid, maar pitra’s zijn altijd nog in staat terug te keren op aarde wanneer zij worden aangeroepen.

      Beantwoorden
  1. Devi
    Devi zegt:

    Waarom zou je de zegens van je overleden voorouders nodig hebben? Zegens van het goddelijke zou toch voldoende moeten zijn .Zijn de voorouders niet verder gegaan. Bijvoorbeeld ze zijn opnieuw geboren, in een ander lichaam. Hoe kunnen ze als ziel weer terug komen?

    Beantwoorden
    • Ranjita
      Ranjita zegt:

      Hallo Devi, volgens het Hindoeïsme heeft ieder mens drie rina’s, “schulden” of algemene verplichtingen, af te lossen: naar de Deva’s, de rishi’s en de pitra’s (Deva rina, rishi rina en pitra rina). De Deva’s, rishi’s en pitra’s zijn achtereenvolgens onze roots. Wij danken ons bestaan en onze identiteit uiteindelijk aan hen. De Deva’s hebben dit universum geschapen en houden deze in stand, de rishi’s hebben de mensheid kennis (door)gegeven en de pitra’s zijn voorouderen die ons van geboorte, bescherming, voeding, educatie e.d. hebben voorzien. Deze drie groepen vormen onze wortels. Om ons eigen bestaan te voeden, zullen we de wortels moeten voeden, verzorgen en hier aandacht aan besteden. Met de zegen van de Deva’s, rishi’s en pitra’s bestaan wij voort en voeden wij ons eigen bestaan. Tijdens mijn research naar de overlijdensrituelen heb ik uit de Bhagavad Puraana en Rigveda begrepen dat men na de dood eerst een pitra wordt. De laatste drie generaties (bijv. vader, grootvader, overgrootvader) zijn steeds de pitra’s. Pas nadat er een andere generatie bijkomt, reïncarneert de oudere generatie. Steeds worden de pitra’s van een persoon vertegenwoordigt door de laatste drie generaties die zijn heengegaan.

      Beantwoorden
    • Ranjita
      Ranjita zegt:

      Hallo Kajal, mijns wetens heeft de Pitra Paksha geen invloed op de baby. Pitra Paksha is een periode waarin we onze voorouders gedenken, vereren en bedanken voor het bestaan dat wij dankzij hen hebben ontvangen. Ik kan me niet voorstellen dat onze voorouders onze kinderen (hun eigen nageslacht) iets negatiefs zouden willen doen.

      Beantwoorden
  2. Rani
    Rani zegt:

    Hallo Ranjita,

    Nog een vraag:

    stel dat wij thuis puja hebben (Devi puja bijv.), en mijn zoon zit alleen op de puja. Na afloop van de puja laat de pandiet nog pitra tarpan rituelen uitvoeren door degene die op de puja zit.
    Is het juist dat mijn zoon dan de tarpan ritueel uitvoert, of zou zijn vader (dus mijn man ) dit moeten doen.

    Beantwoorden
    • Ranjita
      Ranjita zegt:

      Hallo Rani, Pitra Paksha komt één keer per jaar voor. Dit is in de periode voor de Ashvina Navraatri (de Navraatri in het najaar).

      Betreft de tarpana kan in principe iedereen de tarpana-rituelen verrichten. De voorouders van je man zijn dezelfde als die van je zoon, dus je zoon mag de rituelen ook zeker voor hen uitvoeren.

      Beantwoorden
    • Ranjita
      Ranjita zegt:

      Hallo Asha, het hindoeïsme maakt geen onderscheid in geslacht. De pitra rina (‘schuld’ naar de pitra’s) geldt voor een ieder. In principe hoort iedereen dus ook pitri puja te verrichten, ook vrouwen. In de Mahabharata lezen we hier een voorbeeld van, dat vrouwen na het overlijden van Bhishma wateroffers brachten aan de pitra’s.

      Beantwoorden
  3. andjena
    andjena zegt:

    Vraagje
    ;Er is mij vertelt dat wanneer je thuis gebeden doet dat het in deze periode niet mag,
    Nou vond ik dat altijd onzin want bhagwan is er altijd dus waarom zou je niet gewoon je gebed kunnen doen in deze periode je kan toch bhagwan niet ineens vergeten.
    Ik snap best grote pudja’s of trouwerijen kunnen niet (al snap ik ook niet waar dat vandaan komt) maar gewoon je dagelijkse dingen zouden toch wel moeten kunnen of mag dat inderdaad niet en waarom niet zou u mij een uitleg kunnen geven.

    Beantwoorden
    • Ranjita
      Ranjita zegt:

      Hallo Andjena, klopt! Je mag gewoon je (dagelijkse) rituelen verrichten. Alleen sanskaars en ‘shubh kaarya’ (nieuw huis, nieuwe onderneming etc.) worden afgeraden omdat de Pitra Paksha in de donkere periode (krishna paksha) valt en met de traditionele gedachte dat de Pitra’s in deze periode centraal horen te staan.

      Beantwoorden
  4. Sharda
    Sharda zegt:

    Hallo Ranjita
    Nou weet ik het ook tijdens de pitra puja Kan de dagelijks gebed en dhaar geofferd worden.
    Bij de pitra puja worden de pitra’s aangeroepen of uitgenodigd voordat de offers wordt gebracht. Dat is waar
    Is er een mantra hieraan gehecht
    Dan zou ik Dat Graag willen weten
    Wat ik het weet
    3dagen met een glasje suiker water
    Aanroepen en de volgende dag (4) De offers aanbrengen. Alleen weet niet welk benodigdheden je nodig hebt.
    Doe ik het goed of niet???
    Dan wil ik Graag van u weten
    En welk mantra Kan je bij het offer citeren.

    De groetjes
    Sharda

    Beantwoorden
    • Ranjita
      Ranjita zegt:

      Hallo Sharda, er zijn verschillende manieren om de pitra’s te vereren. De meest bekende en eenvoudige manier is Tarpana (op deze link wordt beschreven hoe je tarpana kunt doen). Hierbij wordt tilaanjali (water met zwarte sesamzaad) geofferd onder het reciteren van bepaalde mantra’s.

      Beantwoorden
  5. Deyah
    Deyah zegt:

    Ik heb een vraagje…
    Er wordt gezegd dat je tijdens de pitr paks periode geen nieuwe dingen mag ondernemen/starten. Maar hoe zit het dan als je in deze periode juist een sollicitatiegesprek hebt of start met een nieuwe baan of opleiding?
    Kun je hierover wat meer uitleg over geven.
    Alvast bedankt!
    Deyah

    Beantwoorden
    • Ranjita
      Ranjita zegt:

      Hallo Deyah, rituelen zijn ook vooral tijd-, plaats- en toestandgebonden. We kunnen ons niet altijd (100%) aan de rituelen en tradities houden en zullen daarom ook uit praktische overwegingen keuzes moeten maken. Betreft studies en sollicitatiegesprekken is het vanuit praktisch oogpunt aan te raden om deze gewoon te doen. Gaat het grotere zaken, zoals trouwen, verhuizen of het starten van een eigen bedrijf, dan zou ik wel aanraden even te wachten.

      Beantwoorden
  6. Soesila
    Soesila zegt:

    Slimme vrouwen allemaal. Complimenten. Dus als ik het goed begrijp zorgen de pitras voor materieel geluk en niet laxmi mata? Kan het zijn dat je moksh bereikt maar financieel niet verder komt?

    Beantwoorden
    • Ranjita
      Ranjita zegt:

      Hallo Angeliek, dat wordt in principe afgeraden. Je kunt een graha shaanti beter verrichten op een dag van de graha in de shukla paksha (de periode tussen nieuwe maan en volle maan, die maandelijks voorkomt).

      Beantwoorden
  7. Angnoe
    Angnoe zegt:

    hallo k wil weten of je in deze periode mag zwemmen. En uiterst hoe laat moet je thuis zijn, want mensen zeggen dat je in deze periode s’avonds niet tot laat op straat mag zijn.

    Alvast bedank

    Beantwoorden
    • Ranjita
      Ranjita zegt:

      Hallo Angnoe, je mag gewoon zwemmen en alles doen in deze periode. Het maakt niet uit tot hoe laat je buiten bent. Pitra Paksha is gewoon een gunstige periode om pitra puja te verrichten en daarnaast minder gunstig voor sanskaars en nieuwe ondernemingen. Verder kun je over het algemeen gewoon je dagelijkse leven leiden zoals je dat buiten Pitra Paksha ook doet.

      Beantwoorden
  8. Anoniem
    Anoniem zegt:

    Jay ho, aub mag ik een speciale mantre want ik doe het ook, meestal 1ste dag, gezien dat mijn ouders geen zonen hebben, alleen meisjes, en van de pandit heb ik begrepen, dat dochters het ook kunnen doen, is het zo? graag uw antwoord

    Beantwoorden
    • Ranjita
      Ranjita zegt:

      Hallo Amiet, dit gaat op dezelfde manier als aan Deva’s (in één straal ‘gieten’ in aarde), maar er zijn enkele verschillen:

      – Bij Deva’s sta je met je gezicht richting oost en bij pitra’s richting zuid.
      – Bij Deva’s offer je het water in aarde of bij de jhandi en bij pitra’s plant je van tevoren een bos kusha-gras in de aarde.
      – Bij Deva’s offer je het water naar voren toe en bij pitra’s over je rechterhand.

      Beantwoorden
  9. Kirtie
    Kirtie zegt:

    Onlangs is de Adji van mijn man overleden. De Kaka van mijn man heeft de kaam kriya verricht tot aan het moment dat de Adji gecremeerd werd. De 12 dagen die daarna volgen is er niets meer gebeurd en leeft iedereen gewoon normaal (ze eten weer vlees ed)..
    Nu weet ik dat dit niet kan. Je moet 12 of 13 dagen Ramayan laten lezen en de ziel ‘laten eten’..
    Wat kan mijn man vanuit zijn kant doen?

    Beantwoorden
    • Ranjita
      Ranjita zegt:

      Hallo Kirtie, gecondoleerd met het overlijden van je mans adjie. De Ramayana-lezingen zijn niet verplicht; het is meer een manier om bij te dragen aan de rouwverwerking van de nabestaanden. Zielen ‘laten eten’ kan niet, want zielen hebben geen honger, dorst, verteringsstelsel etc. Dit zijn dus geen gebruiken gebaseerd op de geschriften. Wel is het, op basis van de Garuda Puraana, gebruikelijk om op de tiende en twaalfde dag de rituelen te verrichten ter afsluiting van de antyeshti sanskaar. Een uitleg van het proces van de antyeshti sanskaar vind je hier.

      Beantwoorden
    • Kirtie
      Kirtie zegt:

      Dank je wel voor je reactie..

      Morgen (13-02) wordt de 12dagen Kaam Kriya gedaan door de Kaka van mijn man.
      Nu begrijp ik dat de Kaka vegetarisch moet zijn.

      Maar moeten mijn man en ik ook vegetarisch zijn gedurende deze dagen?
      Wij waren vanaf het moment dat wij hoorde dat Adji was overleden totaan de dag dat zij is gecremeerd, vegetarisch gebleven en hebben ook niet chawnkal gegeten.

      Beantwoorden
      • Ranjita
        Ranjita zegt:

        Hoi Kirtie, vanuit dharma gezien hoort iedereen dagelijks veganistisch te zijn. Als men dit niet wilt, wordt er in ieder geval voor gekozen om veganistisch te zijn wanneer er rituelen worden verricht. Het is dan gebruikelijk dat iedere aanwezige veganistisch is.

        Beantwoorden
    • Ranjita
      Ranjita zegt:

      Beste Rohinie, sanskaars zijn bijzondere ceremonieën. Alle rituelen die te maken hebben met bijzondere ceremonieën worden tijdens de Pitra Paksha afgeraden. Hieronder vallen ook zaken als verhuizen, het starten van een nieuwe onderneming en dergelijke.

      Beantwoorden
  10. Vijay
    Vijay zegt:

    Ieder mens heeft 3 rina’s. Van de deva’s kan ik nog volgen maar van de rishi’s en pitra’s ( voorouders) is voor mij een raadsel. Ik ken mensen die elk jaar pitra puja doen en dan reflecteer ik naar het gegeven dat juist wij, de sanatans wel geloven in een leven na de dood. De reincarnatie, als bedoelde pitra al een ander levensvorm heeft aangenomen, aan wie komt de pitra offer te dele. Zelfde ook met de rishi’s, het zijn mensen met een ander levensstijl en die zich hebben verdiept in de goddelijke leer. Maar het blijft mens wat maakt dat hun ook vergankelijk zijn. Graag????

    Beantwoorden
    • Ranjita
      Ranjita zegt:

      Beste Vijay, volgens sommige geschriften (bijvoorbeeld de Atharva Veda en Chandogyopanishad) kan een ziel na de dood twee paden bewandelen: het pad van de Deva’s of het pad van de pitra’s. Het pad van de Deva’s leidt naar Devaloka en het pad van de pitra’s naar Pitraloka. Welk pad de vertrokkene zal bewandelen, hangt af van zijn/haar individuele karma. Vanuit Devaloka of Pitraloka kan op den duur verder worden gereïncarneerd. Daarnaast beschrijven sommige geschriften dat iedere vertrokken ziel een energetische bagage met zich meedraagt van verleden karma. Hiermee is het mogelijk dat een ziel in het volgende leven dingen uit verleden levens herinnert en/of zelfs in contact komt met (mensen uit) het verleden. Zo zijn er voorbeelden van kinderen die zich hun vorige leven konden herinneren en waarbij bleek dat alles wat er verteld werd, ook klopte.

      De pitra-offers komen bij de pitra’s in Pitraloka terecht en als de pitra’s al verder zijn geïncarneerd, alsnog energetisch bij diegenen. Dat is zoals ik het heb begrepen tijdens mijn studie van de geschriften. Het klopt dat pitra’s en rishi’s mensen zijn en ieder zijn/haar eigen niveau van zelfverwezenlijking heeft. Echter gaat dharma ervan uit dat de hele wereld met elkaar verbonden is en de Deva’s, rishi’s en pitra’s de belangrijkste drie groeperingen zijn die onze huidige energie hebben gerealiseerd. Dankzij hun energie, inspanningen, karma etc. hebben wij dit bestaan mogen bereiken. Zij hebben naar hun beste weten gehandeld en wij hebben een soort energetische ‘schuld’ jegens hen opgebouwd. Wat we als dank doen, is positieve vibraties naar hen sturen door middel van pitra-rituelen of andere manieren van het sturen van energie (aan ze denken, is al een vorm van energie sturen), waar ze ook mogen zijn.

      Beantwoorden
    • Ranjita
      Ranjita zegt:

      Mijns inziens is er niets goeds of verkeerds aan het vieren van je verjaardag tijdens pitra paksha. Voornamelijk sanskaars en grote beslissingen/ondernemingen worden afgeraden.

      Beantwoorden
  11. balak
    balak zegt:

    hoi ranjita
    ranjita het pitre pakje mag je in deze periode bloemen offeren aan devi,s en of devata, eveneens persad
    of vruchten offeren.en ook bidden.ik heb gehoord dat je tijdens pitre pakje niets mag doen .

    inmiddels blijf ik in afwachting,op uw bericht,

    met vriendelijke groet,
    balak

    Beantwoorden
    • Ranjita
      Ranjita zegt:

      Ja hoor. De gewone puja’s mogen gewoon plaatsvinden. Alleen sanskaars en grote ondernemingen (zoals contract tekenen, een grote investering doen of een nieuw huis) worden afgeraden.

      Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *