Oude website
  • Home
  • Voorbeeld pagina
  • Aanvraag OCI card
  • Glossary
  • Winkelmand
  • Rituelen
    • Aarti’s
    • Mantra’s
    • Handleidingen rituelen
    • Chalisa’s
    • Uitleg rondom rituelen
    • Bhajans
      • Hanuman bhajans
      • Krishna bhajans
      • Sarasvati bhajans
      • Rama bhajans
      • Shiva bhajans
      • Vishnu bhajans
      • Algemene bhajans
      • Durga bhajans
  • Disclaimer
  • Veelgestelde vragen
  • Begrippen uitgelegd
  • Travel
  • Uitspraak
  • Workshop zelf je OCI card aanvragen
  • Over HindoeDharma.nl
    • Over Ranjita
  • Contact
  • Hoogtijdagen 2020
  • Blog
  • Reizen
  • Aanvraag OCI card
  • Privacy policy
  • Indiase bankrekening openen
  • Privacybeleid
  • Glossary
  • Onder constructie
  • OCI card aanvragen: levenslang visum voor India
  • Home
  • Privacybeleid
  • Hindoeïsme
    • Hoogtijdagen
    • Geschriften van het hindoeïsme
    • Omstreden onderwerpen m.b.t. het hindoeïsme
    • Grondbeginselen
    • Hindoeïsme in Nederland
  • Steun HindoeDharma.nl
  • Veganisme in de praktijk
  • Over HindoeDharma.nl
  • Woordenlijst
  • Hindoegids
  • Winkel
  • Afrekenen
  • Mijn account
  • Home
  • Hindi
    • Hindi songteksten met vertaling
    • Hindi jongensnamen met vertaling
    • Hindi meisjesnamen met vertaling
    • Familieleden in het Hindi
  • PAN card aanvragen
  • Over mij
  • Privacybeleid
  • Vedische astrologie consulten
  • Reglement
  • Algemene voorwaarden
  • Persoonlijke begeleiding
  • About me
  • 13 januari: 16-jarig jubileum HindoeDharma.nl met Dharma-quiz en workshops
  • Reisadvies en OCI-aanvraag India
  • India Guide
  • Wees alert
  • Blog
  • Hoogtijdagen 2019
  • Blog
  • Algemene voorwaarden
  • Reisgids India
  • Panchak 2019
  • Home
  • Blog
    • Archief blog
  • Zoek
  • Menu Menu

Omstreden onderwerpen m.b.t. het hindoeïsme

U bevindt zich hier: Home1 / Hindoeïsme2 / Omstreden onderwerpen m.b.t. het hindoeïsme

In het kort

Vandaag de dag als wij spreken over het hindoeïsme, denkt men al snel aan het kastenstelsel en de positie van de vrouw. Twee onderwerpen die nog steeds erg gevoelig liggen en waarover veel misvattingen bestaan in het hindoeïsme. Ook homoseksualiteit en LGBT+ zijn nog steeds erg omstreden onder hindoes.

Kastenstelsel

Het kastenstelsel zoals dat bekend staat, is een Indiase versie van het westerse feodale stelsel. Hierin wordt de samenleving hiërarchisch ingedeeld in vier groepen, van hoog naar laag: brahmana, kshatriya, vaishya en shudra. De brahmana’s zijn de geestelijken, de kshatriya’s de adel en krijgers, de vaishya’s de landbouwers en handelaren en de shudra’s de dienaren. Vermoedelijk is dit systeem door westerlingen naar India gebracht in de tijd dat zij India waren binnengevallen en bezetten.

De vedische leer spreekt in elk geval niet van een dergelijk systeem. Wel beschrijven hindoegeschriften een systeem dat de samenleving indeelt op basis van kwaliteiten. Volgens dit systeem zijn het de aard, het karakter en de karma van een persoon die bepalen tot welk deel van de samenleving de persoon behoort, waarbij alle delen gelijkwaardig zijn. Hierin is dus geen sprake van hoog en laag of een bepaalde status op basis van geboorte.

Van deze indeling is al sprake in de Purusha Suktam van de Rigveda, waarin de ontvouwing van Purusha wordt beschreven. De Purusha Suktam beschrijft een aspect van Purusha als de samenleving waarin de brahmana’s het hoofd vormen, de kshatriya’s de armen, de dijen de vaishya’s en de shudra’s de benen/voeten. Zonder benen kan hij niet lopen, zonder armen kan hij niet handelen, zonder romp kan hij geen armen hebben en zonder hoofd kan hij niet denken. Daarom is er geen sprake van hiërarchie binnen het oorspronkelijke systeem.

Het bijzondere is dat volgens de Purusha Suktam alleen de shudra wordt “geboren” en de rest “ontstaat”. Hieruit kunnen we concluderen dat alleen de shudra wordt geboren en mensen dus niet als brahmana, kshatriya of vaishya geboren kunnen worden.((Ramachandra Rao, S.K. (2008) Purusha Sukta (Text, Transliteration, Translation and Commentary). Bangalore, India: Sri Aurobindo Kapali Sastry Institute of Vedic Culture.)) Bovendien kan volgens de hindoegeschriften ieder persoon zich ontwikkelen tot een andere groepering((Auteur onbekend (jaartal onbekend) Mahabharata Shashtha khanda (code 37). Gorakhpur, India: Gita Press, pp 580-581, 583.))((Auteur onbekend (1999) Manusmritisāram Number. Gorakhpur, India: Gita Press, p 342.)).

जन्मना जायते शूद्रः संस्काराद् द्विज उच्यते।
वेदपाठाद्भवेद् विप्रः ब्रह्म जानाति ब्राह्मणः॥ – अत्रिस्मृति १४१

janmanā jāyate śūdraḥ saṁskārād dvija ucyate.
vedapāṭhādbhaved vipraḥ brahma jānāti brāhmaṇaḥ. – Atri Smriti 141

Van geboorte is men shudra, door sanskars (heilige sacramenten) wordt men een dvija (herborene); door de veda’s te bestuderen wordt men een vipra (scholier) en door Brahman te realiseren wordt men een brahmana.

Positie van de vrouw

In het hindoeïsme staat de positie van de vrouw erg hoog aangeschreven. Hindoes vereren God in de gedaante van verschillende vrouwen en sommige hindoegeschriften beschrijven zelfs dat vrouwen gedaantes zijn van Devi (het vrouwelijke aspect van God). Het hindoeïsme beschrijft de vrouwelijke energie van het universum als Prakriti. Het is Shakti, de Oerbron van energie, die de hele schepping doordringt en van wie zelfs de Trideva (“drie-eenheid van mannelijke energie”) zijn energie krijgt.((Auteur onbekend (jaartal onbekend), ShrimadDeviBhagavadMahaPurana Dvitiya Khanda (code 1898). Gorakhpur, India: Gita Press, pp 178.))

In de goddelijke gedaante Ardhanarishvara zien we dat de vrouw letterlijk de wederhelft is. Dat komt ook tot uitdrukking in de namen van goddelijke echtparen: Radhakrishna, Sitarama, Umamaheshvara, Lakshminarayana… Opvallend hierin is dat de vrouwelijke gedaante altijd als eerst wordt genoemd. Alles begint met vrouwelijke energie. Zonder Shakti is er niets.((Auteur onbekend (jaartal onbekend), ShrimadDeviBhagavadMahaPurana Dvitiya Khanda (code 1898). Gorakhpur, India: Gita Press, pp 178.)) De storytelling van de tweede Vaibhava-editie((Bhansing, J. (2015) Vaibhava, september 2015. Den Haag: Stichting Hindoe Dharma Nederland.)) illustreert dit op prachtige wijze aan de hand van een mythologisch verhaal over Ardhanarishvara en hoe er niets meer van Bhringi overblijft wanneer Shakti hem verlaat.

De Manusmriti, de wetten van de mensheid, beschrijft respect voor vrouwen dan ook als voorwaarde voor voorspoed en welzijn. Waar respect is voor vrouwen verblijft het Goddelijke en waar vrouwen geen respect krijgen, zullen rituelen geen vruchten werpen. De vrouw wordt daarom ook wel een vorm van Lakshmi genoemd. De vrouw is de onderhoudende kracht van het gezin en brengt daardoor gelukzaligheid. Daarbij mag de vrouw best wat autoriteit en leiderschap krijgen.

Volgens de Manusmriti zouden vrouwen zelfs eerder mogen eten dan de gasten. Hoewel de Manusmriti door velen omstreden is vanwege foutieve vertalingen en interpretaties, schrijft dit hindoegeschrift een hoge positie toe aan de vrouw.((Auteur onbekend (1999), Manusmritisāram Number. Gorakhpur, India: Gita Press, pp 65, 73, 212-331.)) Ook als dochter geniet een vrouw minstens een gelijke positie ten opzichte van een man.((Auteur onbekend (jaartal onbekend) “Rigveda” Sacred Texts. URL bezocht op 24 februari 2014.))((Auteur onbekend (jaartal onbekend) “Rigveda” Sacred Texts. URL bezocht op 24 februari 2014.))((Auteur onbekend (jaartal onbekend) “Rigveda” Sacred Texts. URL bezocht op 24 februari 2014.)) Dit weerspreekt de ongelijkwaardige manier waarop veel hindoes – vooral in minder ontwikkelde gebieden in India, maar helaas ook nog steeds in orthodoxe en traditionele families in Nederland – vrouwen en dochters behandelen.

Anders dan in andere religies en traditionele hindoegroeperingen mag de vrouw in het hindoeïsme zelfs priesterwerk verrichten en andere spirituele titels en posities verwerven. Zij mag de geschriften bestuderen en zelfs hogere spirituele titels verwerven, zoals swamini en brahmavadini.((Trivedi, S. (2010) Naari Anka. Gorakhpur: Gita Press, p 113.)) In de hindoegeschriften zijn er ook verschillende voorbeelden van wijze vrouwelijke filosofen die hoog zijn aangeschreven, zoals Ghosha, Lopamudra, Sulabha Maitreyi en Gargi.

Homoseksualiteit en LHBTQ+

In de hindoegeschriften komt homoseksualiteit niet als zodanig voor. Wel zijn er vele verhalen die (zouden kunnen) duiden op het bestaan van transgenders, queers en aseksualiteit in de vedische tijden. Over de vraag of dit binnen het hindoeïsme geoorloofd is of niet, wordt naar mijn weten echter geen uitspraak gedaan in de eeuwenoude geschriften. Hoewel veel hindoes beweren dat homoseksualiteit en LGBTQIAP’s verboden zijn volgens het hindoeïsme, wordt nooit een bron of context genoemd waarin dit zou staan. Bovendien is dharma vrijwel nooit dogmatisch en altijd gerelateerd aan tijd-, plaats- en omstandigheden.

In de geschriften staat duidelijk dat wij als bewoners van de wereld als één familie zijn, dat we elkaar lief horen te hebben, respect voor elkaar horen te hebben etc. Discriminatie en/of uitsluiting rijmt niet op de nobele waarden van het hindoeïsme, ook niet als het om seksuele geaardheid gaat. Het hindoeïsme gaat juist uit van universele liefde, compassie en acceptatie.

Waar staan de letters LGBTQIAP voor?

Lesbisch: vrouwen die op vrouwen vallen
Gay: mannen die op mannen vallen
Biseksueel: mensen die vallen op zowel mannen als vrouwen
Transgender: mannen die zich vrouw voelen, vrouwen die zich man voelen
Queer: een parapluterm om je af te zetten tegen ‘hokjes-denken’
Intersekse: mensen met zowel mannelijke als vrouwelijke lichaamskenmerken
Aseksueel: mensen zonder behoefte aan seks
Panseksueel: mensen die niet vallen op geslacht, maar op karakter of persoonlijkheid

Iedereen heeft mannelijke en vrouwelijke energie

Volgens de hindoegeschriften, bijvoorbeeld de Brihadaranyaka Upanishad en de Sankhya-filosofie, is de gehele schepping een wisselwerking tussen mannelijke en vrouwelijke energie, ook wel Purusha-Prakriti of Shiva-Shakti genoemd. Dit zien we ook weergegeven in de goddelijke gedaante Ardhanarishvara. Ook in de yogaleer zien we dat ieder persoon mannelijke en vrouwelijke energie in zich heeft en de verhouding hiervan afhankelijk is van aard, karma en karakter. Dit zou een onderbouwing kunnen zijn voor de erkenning van homoseksualiteit, biseksualiteit, transgenders, interseksen en panseksualiteit in de hindoegeschriften.

Transgenders in de hindoegeschriften

Twee bekende voorbeelden van ’transgenders’ in de hindoegeschriften zijn Shikandi en Mohini.

In de Mahabharata lezen we over Shikandi, een jonge vrouw die graag een man wilde zijn, zodat de wijze krijgers haar wilden trainen in de vechtkunst en zij wraak kon nemen tegen Bhishma. Zij kreeg het advies om ascese te beoefenen voor Shiva en dat advies volgde zij op. Haar gebeden werden beantwoord: haar lichaam veranderde in dat van een man.

In de Mahabharata, Ramayana, Vishnu Purana, Bhagavad Purana en Padma Purana lezen we over Mohini, een vrouwelijke gedaante van Vishnu. In de Brahmanda Purana wordt beschreven dat Vishnu zijn gedaante als Mohini verkreeg door ascese te beoefenen voor Parvati.

Queers in de hindoegeschriften

Hokjesdenken heeft niet per definitie met seksualiteit te maken, maar wordt wel vaak in het rijtje van de LGBT+ geplaatst. De vele hindoeïstische concepten van universaliteit, eenheid in diversiteit, een relatieve waarheid, gelijkheid en acceptatie duiden op een sterke nee tegen hokjesdenken, wat het gedachtegoed van queers onderstreept.

Aseksualiteit

In de hindoegeschriften zijn er vele voorbeelden van mensen die geen behoefte hebben aan seks en hun hele leven celibatair doorbrengen. Denk bijvoorbeeld aan Meera Bai, vele rishi’s en de goddelijke gedaante Hanuman.

Deel dit artikel
  • Deel via Facebook
  • Deel via Twitter
  • Delen via WhatsApp
  • Deel via Pinterest
  • Deel via LinkedIn
  • Deel via Tumblr
  • Deel via Vk
  • Deel via Reddit
  • Delen via e-mail
13 antwoorden
  1. Raksha
    Raksha zegt:
    22 januari 2014 op 17:17

    Beste Ranjita,

    Ik vind het bovenstaande nog steeds onduidelijk. Het ligt waarschijnlijk aan mij, want al die namen, verhalen, gedaantes, het wordt soms te veel! Als een niet-hindoe mij vraagt; Hoeveel goden telt het Hindoeisma of wat is god voor het Hindoeisme? Hoe kan ik hem een kort, doch krachtig antwoord geven?!

    Groet,

    Raksha

    Beantwoorden
    • Ranjita
      Ranjita zegt:
      22 januari 2014 op 22:40

      Hallo Raksha, een kort en krachtig antwoord zou in mijn optiek zijn dat wij Hindoes in [i]monisme[/i] geloven: Er is één God die zich in alles manifesteert. God is dus weliswaar één, maar heeft oneindig veel aspecten. Met andere woorden: God is het universum en het universum kan zich op ontelbaar veel manieren aan ons manifesteren. God is dus eigenlijk niet te bevatten, omdat God fundamenteler is dan lichaam en geest; God gaat verder dan deze. Lichaam en geest zijn slechts uiterlijke manifestaties van dat Ene Goddelijke Beginsel. Daarmee is God ook wel te beschrijven als het grote mysterie dat ten grondslag ligt aan dit gehele universum.

      In het Engels vind ik het mooi uitgedrukt: “God is beyond perception”. Juist daarom vind ik het moeilijk om dit goed te beschrijven. Onze rishi’s hebben in duizenden verzen pogingen gedaan om het Goddelijke te beschrijven en zelfs daarmee is het Goddelijke niet te bevatten (zoals de rishi’s zelf ook schrijven). Een metafoor om het wellicht beter te begrijpen, is bijvoorbeeld een televisie: het brengt beeld en geluid voort, maar is zelf geen van beide.

      Ik hoop dat je hier iets aan hebt. Zo niet, vraag gerust door. Ik zal proberen een helder antwoord te formuleren

      Beantwoorden
  2. Anjana
    Anjana zegt:
    17 maart 2014 op 14:36

    Wat mij interessant vindt dat het ook er maar 1 God is. Wat mij ook denkt zoals yin yang zoals dit voorbeeld van 1 god symbolische die er ook wel of niet is. Ik merk dit wel even maar niet onze fase van het hindoeïsme omdat we nog niet klaar voor zijn om naar 1 God te gaan. Hoewel dat het fase is?

    Ik vind wel belangrijk om te weten wat onze fase is voor 1 God. Dat vroeg ik me af want de wereld is niet perfect en onze perfect is niet volmaakt. Ik denk dat het fase van Goden en Godinnen die er voor 1 God te komen of er maar 1 persoon is die er wel perfect is. Wat u het zegt van vormen en vormloos. die is tegenstellig van goed of fout enzovoort die er maar 1 punt van uitkomen die we er niet kennen of er wel kent.

    Dit is kort en krachtig van 1 God.

    Hoewel dat we kunnen niet halen maar het enige is dat er Pandiet is die u kunt helpen of die wil ik graag wel weten en hoe zit het met fase of anders???

    Beantwoorden
    • Ranjita
      Ranjita zegt:
      19 maart 2014 op 08:45

      Hallo Anjana, volgens het Hindoeïsme leven we in dvaita (dualiteit) en dienen we te streven naar advaita (non-dualiteit). Het meest uitgewerkte pad van dvaita naar advaita noemen we vaak raaja yoga, ook wel Patanjali yoga of Ashtaanga yoga genoemd. Op dit pad doorlopen we vele fasen. Ik zal die fasen uitwerken en op korte termijn op de site plaatsen.

      Beantwoorden
  3. Ray
    Ray zegt:
    10 december 2014 op 21:25

    Beste Ranjita,
    Het doorlopen van veschillende fases is volledig herkenbaar. Ik praktiseer raja yoga, bakti yoga en jnana yoga. Het leidt mij naar meer zelfkennis, wat zich beetje bij beetje aandient; precies de kennis wat aansluit op de fase waarin ik mij begeef. Als een braaf schooljongetje sta ik iedere dag voor de dageraad op om te mediteren, te contempleren en te bidden, totdat op een gegeven moment de ‘honger’, ‘het vuur’ begon te doven. Hier ben ik van geschrokken en weet niet zo goed hoe ik hiermee moet omgaan. Het voelt als een beproeving op mijn doorzettingsvermogen. Graag wil ik net als Arjuna de teugels overdragen aan Krishna en dat Hij mij helpt in deze situatie. Heb jij raad voor mij? Of een ‘metafysisch zetje in de rug’ voor mij te leen? Je krijgt het terug van Mij!

    Beantwoorden
    • Ranjita
      Ranjita zegt:
      11 december 2014 op 11:39

      Hallo Ray, wat mooi dat je deze drie vormen van yoga praktiseert! Bedankt voor het delen van deze ervaring.

      Ik denk dat wat jij beschrijft juist het bijzondere is van mediteren. Hoe meer en dieper we terecht komen in onze meditatie, hoe meer we door de wikkels dringen die onze ziel verborgen houden en ons daarmee verder van het Goddelijke houden. Onze geest – die onderdeel is van maya – wil dan nog weleens protesteren. Alsof we in het web van de stoffelijke energie van maya gevangen zitten en toch richting het spirituele proberen te komen. Dat is inderdaad een beproeving op ons doorzettingsvermogen.

      Op het moment dat we in staat zijn door te zetten en onszelf uit het web van maya te krijgen, kunnen we tot ware overgave komen. We zien dat ook bij Arjuna in de Bhagavad Gita. Eerst zit hij in het web van maya met al zijn verwarringen en drogargumenten om niet te vechten, om zijn dharma niet te hoeven praktiseren. Maar op het moment dat hij meer bij zinnen kwam, was hij in staat zich los te maken van begoocheling en tot overgave aan Krishna te komen.

      Beantwoorden
  4. Ray
    Ray zegt:
    11 december 2014 op 12:03

    Beste Ranjita,
    Dank je wel voor jouw heldere duiding;
    de geest voelt dat hij vaste grond aan het verliezen is en
    doet er alles aan om zijn bestaan veilig te stellen.
    Het probeert mij uit balans te brengen. Dank je Ranjita.
    Hartegroet, Ray

    Beantwoorden
    • Ranjita
      Ranjita zegt:
      15 december 2014 op 10:23

      Hallo Ray, inderdaad! Graag gedaan en een fijne dag nog.

      Beantwoorden
  5. Seema Jewbali
    Seema Jewbali zegt:
    12 februari 2015 op 14:11

    Beste Ranjitadevi,

    Ik had een vraag over de menstruatie van de vrouw.
    Is er een bron waar het duidelijk staat aangegeven dat vrouwen niet kunnen deelnemen aan puja’s als ze in hun periode zitten.Ik heb begrepen van iemand dat het te maken heeft dat bloed niet God aanroept tijdens de puja maar, het tegenovergestelde en dat het daarom niet goed is.

    Er heerst tegenwoordig veel onwetendheid en mensen weten meestal niet waarom ze dingen doen. Ik heb ook jaren met het idee geleefd dat je dan in een onreine toestand bevindt en je lichaam het afstoot.
    Er worden dan ook discussie’s soms gevoerd dat het bijv. wel moet kunnen omdat het de natuur is?, maar men weet niet waar ze het over hebben. Ze hebben geen kennis van de geschriften (Ik zelf ook niet).
    Bij de sanatan dharm is het duidelijk dat je tijdens menstruatie niet aan puja’s deelneemt.
    Hoe zit dat bij de arya samaj?

    Groetjes Seema

    Beantwoorden
    • Ranjita
      Ranjita zegt:
      14 februari 2015 op 14:00

      Hallo Seema, er zijn meerdere bronnen die aangeven dat menstruerende vrouwen niet kunnen deelnemen aan praakritik puja, zoals de Rigveda en de Manusmriti.

      Volgens de karmakaandvoorschriften is bij praakritik puja reinheid van zowel lichaam als geest zeer belangrijk. In de menstruatieperiode scheidt het vrouwelijk lichaam veel onreine stoffen uit, waardoor de vrouw als lichamelijk onrein wordt beschouwd. Daarom wordt gesteld dat zij zich in haar menstruatieperiode dient te onthouden van praakritik puja. Dat wil zeggen dat zij geen uiterlijke offers mag schenken aan het Goddelijke. Wel mag zij in haar eigen woorden bidden en mantra’s reciteren [i]zonder[/i] hulp van een uiterlijk of religieus hulpmiddel als bijvoorbeeld een murti of mala.

      Sterker nog: er wordt gesteld dat zij zich dient te onthouden van ál haar dagelijkse taken. Er wordt beschreven dat vrouwen in hun menstruatieperiode uiterlijk onrein zijn en zich terug dienen te trekken van hun stoffelijke werkzaamheden. In de Mahabharata lezen we het voorbeeld van Draupadi, die zich in haar menstruatieperiode terugtrok van haar stoffelijke activiteiten om zich te richten op het Goddelijke. Zij sliep zelfs in een aparte kamer en trok zich terug van de wereld om zich heen, om spirituele oefeningen te praktiseren.

      De vrouw wordt beschreven als bevoorrecht dat zij twaalf periodes per jaar de gelegenheid heeft om zich terug te trekken van haar stoffelijke rollen (echtgenote, moeder, dochter, schoondochter et cetera) ten behoeve van haar spirituele ontwikkeling op een hoger niveau. Volgens de hindoegeschriften kent het menselijk lichaam vijf praana’s, soorten levensenergie: praana, apaana, samaana, vyaana en udaana. De menstruatieperiode wordt beschreven als een periode waarin udaana dominant is. Door udaana verlaten vuile stoffen en onderdrukte emoties het lichaam – vandaar ook de stemmingswisselingen van veel vrouwen in hun menstruatieperiode – om plaats te maken voor innerlijke reinheid. De menstruatieperiode is hiermee een zeer geschikte periode om maansik puja te verrichten, spirituele puja (rituelen die innerlijk plaatsvinden), wat een hoger niveau heeft dan uiterlijke rituelen. Deze oefeningen bestaan voornamelijk uit yoga, meditatie, ademhalingsoefeningen en innerlijke mantrarecitatie.

      Terwijl bij praakritik puja (uiterlijke puja) reinheid van zowel lichaam als geest zeer belangrijk is, draait het bij maansik puja om innerlijke focus en spiritualiteit. In de hindoegeschriften wordt de positie van de vrouw hoog aangeschreven. Zij heeft ook veel verantwoordelijkheden in het leven en draagt dagelijks de last van deze. De menstruatieperiode is een periode waarin zij tijdelijk verlossing krijgt van die dagelijkse verantwoordelijkheden naar anderen toe om zich te focussen op haar verantwoordelijkheid naar zichzelf en het Goddelijke.

      Ik weet niet hoe de Arya Samaaj hiermee omgaat. Je zou denken dat de Arya Samaaj hier ook vanuit gaat, aangezien dit ook in de Veda’s beschreven staat en de Arya Samaaj beweert van de Veda’s uit te gaan. Echter, in de praktijk blijkt dat de Arya Samaaj niet alles uit de Veda’s nastreeft. Zo staat de murti puja ook in de Veda’s beschreven, terwijl de Arya Samaaj deze sterk afkeurt.

      Beantwoorden
  6. Ruurd
    Ruurd zegt:
    4 september 2016 op 17:45

    De Bijbel en de Koran hebben heel wat vergelijkingen
    met Het Goddelijke Beeld van Het Hindoeisme.
    Het Hindoeisme Gelooft dat God in alles aanwezig is
    en dat wij zelf als het ware atomen zijn van die ene ware opper geest.

    De Bijbel Heeft het over de Heilige Geest die in men aanwezig is
    een vergelijking met dat god in ieder mens aanwezig is

    De Bijbel Noemt God alwetend zoals in de deze psalm duidelijk wordt beschreven
    Psalm 139
    1 Een lied van David. Voor de leider van het koor.
    2 Heer, U kent mij door en door. U weet alles van mij, waar ik ook ben. U weet alles wat ik denk.
    3 U bent dag en nacht bij mij, U weet alles wat ik doe.
    4 U kent elk woord van mij, nog voordat ik het heb gezegd.
    5 U bent aan alle kanten om mij heen en uw hand rust op mij.
    6 Het is te wonderlijk om te begrijpen. Het is te bijzonder, ik kan er niet bij.
    7 Hoe zou ik kunnen vluchten voor uw Geest? Waar zou ik me voor U kunnen verbergen?

    een vergelijking met wat hindoes geloven god is in onzelf en wij zijn een onderdeel van hem
    daarom kan hij ook alles van ons weten anders dan wat christenen geloven die zeggen dat god hoog in de hemel
    is en vanuit de de hemel toezicht houdt. in Genesis zie je ook dat god geschapen is naar ons evenbeeld een bewijs en vergelijking
    wat hindoes geloven dat wij hem zelf zijn dat hij overal aanwezig is en in ons zelf is.

    hier weer een vergelijking weer in de Bijbel
    23 Ben Ik alleen een God van dichtbij? zegt de Heer. Ben Ik niet ook een God van ver weg?
    24 Zou iemand zich zó ver van Mij kunnen verbergen dat Ik hem niet zou zien? zegt de Heer. Ik ben toch overal in de hemel en overal op de aarde?
    deze vers staat in jeremia 23 in de Bijbel

    zo zie je maar dus weer lees de bijbel en je komt veel vergelijkingen tegen
    ook in de koran staan vergelijkingen ‘

    Groet Ruurd

    Beantwoorden
  7. Manfred
    Manfred zegt:
    7 december 2019 op 14:25

    Hi Ranjita,

    Wat interessant, al die artikelen die je schrijft. Heel bijzonder hoe je dat allemaal bestudeert!
    Ook over het kasten stelsel zijn er veel meningsverschillen.
    Daarover zat ik altijd wel met wat vragen en volgens mij kan jij mij daar ontzettend goed mee helpen.
    Het gaat namelijk om het volgende. Echt tof dat je die bronnen uit de geschriften haalt en heel goed verteld dat er in de vedas niets voorkomt over geboorte. Hoe staat dat in verhouding met de Mahabharat waar God Krishna, Yudishtir advies geeft om de regels van koningschap bij Bishma pitama te leren en waar Bishma pitama wel aangeeft dat geboorte ook een vereiste is? (zie daarvoor MB van Gita Press Anushan Parwa)
    Ook ben ik reuzenbenieuwd naar het feit dat er in de BG drie vereisten zijn namelijk Guna, Karma en Swabav (4:13 en 18:41) waarbij de betekenis van swabav inherent disposition oftewel erfelijke aanleg is. Daarbij vraag ik mij dan natuurlijk ook af onder welke categorie de demonenkoning Ravana beoordeeld had moeten worden. Hij was immers een rakshasa/demoon, maar leefde als een koning en had zijn koninkrijk (zijn beroep). Desalniettemin had God Rama de demonen koning Ravana uiteindelijk als brahmana gezien door Brahmin hatya te doen.
    Ook Dronacharya die de oorlog ging voeren werd als brahmin gezien en ashwathama zijn zoon werd ook als brahmana beoordeeld terwijl ashwathama dat niet van beroep was. Waarom eigenlijk? Ik weer zeker dat jij mij hier een opheldering van kan geven.
    Ik ben heel benieuwd. Alvast bedankt!

    Groetjes
    Manfred

    Beantwoorden
    • Ranjita
      Ranjita zegt:
      16 december 2019 op 15:42

      Hallo Manfred,

      Dat heeft mijns inziens te maken met de tijden waaruit de geschriften afstammen. De veda’s stammen af uit een tijdperk waarin dharma nog zeer zuiver is en het universum domineert. Aan het begin van de schepping is er bijna geen adharma aanwezig en aangezien iedereen van nature goed (vanuit zuivere dharma) is geschapen, beschikken mensen van geboorte dan ook over een zuivere, dharmische aard.

      De Mahabharata stamt af uit de dvaaparyuga. Dit is het derde tijdperk. De wijzen hebben ons geleerd dat dharma steeds verder in verval raakt en elk tijdperk dharma met eenvierde deel is afgenomen. Dit merk je ook als je de geschriften op chronologische volgorde bekijkt/leest; waar de veda’s erg abstract zijn en zich richten op mystieke kennis van de satyuga, merk je dat in de Upanishads, Purana’s, Ramayana en Mahabharata juist veel behoefte is aan dialogen in het teken van handhaving van dharma, duidelijke richtlijnen en handvatten. Er komt steeds meer adharma in beeld, de geschriften worden steeds minder abstract en er ontstaan wetten, normen en waarden.

      In de dvaaparyuga is dharma nog maar voor de helft dominant; de overige helft wordt overheerst door adharma. In deze tijd is een zuiver dharmische aard niet meer vanzelfsprekend; er is onderscheid gekomen in een zuivere en onzuivere natuur van personen. Het ego en de zinnen zijn een veel grotere rol gaan spelen, evenals onzuivere en duistere intenties en eigenschappen. Waar de groepering van de vier geaardheden in de tijd van de veda’s geen handhaving nodig had, was het in de dvaaparyuga wèl nodig om de samenleving goed te organiseren en managen, zodat iedereen naar zijn/haar eigen aard zou leven en handelen en dharma zoveel mogelijk werd beschermd.

      Hier is geboorte meer een rol gaan spelen in de identiteit van een persoon en ook een belangrijke rol gaan spelen in de aard en het karakter van personen. In feite zie je dat in de tretayuga (het tijdperk waarin Shri Rama leefde) het nature-nurturedebat al langzaam begon te ontstaan en in de dvaaparyuga was dit nog prominenter aanwezig. Vooral de wijzen namen hun rol in het beschermen van dharma zeer serieus; zij zagen in dat mensen van verschillende geaardheden samenkwamen, geboorte en opvoeding veranderden en steeds meer een rol speelden in de vorming van personen. Hierdoor moesten zij kritisch zijn in de selectie van hun leerlingen en werd geboorte hierbij een criterium.

      Ravana is naar mijn mening een goed voorbeeld in de tretayuga. Zijn vader was een wijze rishi, terwijl zijn moeder dochter van een rakshasa en gandharva was. In de satyuga (het eerste tijdperk) was het m.i. ondenkbaar dat twee personen van verschillende afkomst/aard bij elkaar kwamen en kinderen verwekten. Vanaf de tretayuga zie je juist steeds vaker dergelijke voorbeelden, op basis waarvan je zou kunnen stellen dat er gemengde geaardheden ontstonden. Mensen waren niet meer altijd zuiver brahmana of kshatriya (of in het geval van Ravana zelfs: brahmana of rakshasa; twee “uitersten”). Shri Rama moest Ravana doden vanwege zijn demonische eigenschappen en activiteiten; hij was een grote bedreiging voor dharma. Tegelijkertijd had Ravana ook vele brahmanische eigenschappen en had hij veel ascese beoefend. Om dat laatste heeft Shri Rama besloten boetedoening te beoefenen.

      Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

  • Geschriften van het hindoeïsme
  • Grondbeginselen
  • Hindoeïsme in Nederland
  • Hoogtijdagen
  • Omstreden onderwerpen m.b.t. het hindoeïsme

Archieven

  • juni 2021
  • mei 2021
  • december 2020
  • november 2020
  • oktober 2020
  • september 2020
  • augustus 2020
  • juli 2020
  • juni 2020
  • mei 2020
  • april 2020
  • maart 2020
  • februari 2020
  • januari 2020
  • oktober 2019
  • september 2019
  • juli 2019
  • juni 2019
  • maart 2019
  • februari 2019
  • januari 2019
  • december 2018
  • november 2018
  • oktober 2018
  • september 2018
  • augustus 2018
  • juni 2018
  • april 2018
  • maart 2018
  • februari 2018
  • januari 2018
  • juni 2016
  • april 2016
  • februari 2016
  • januari 2016
  • december 2015
  • november 2015
  • september 2015
  • maart 2015
  • februari 2015
  • januari 2015
  • december 2014
  • november 2014
  • oktober 2014
  • september 2014
  • augustus 2014
  • juli 2014
  • juni 2014
  • april 2014
  • maart 2014
  • februari 2014
  • januari 2014
  • december 2013
  • november 2013
  • oktober 2013
  • september 2013
  • juli 2013
  • juni 2013
  • mei 2013
  • april 2013
  • maart 2013
  • december 2012
  • november 2012
  • oktober 2012
  • september 2012
  • augustus 2012
  • juli 2012
  • juni 2012
  • mei 2012
  • april 2012
  • maart 2012
  • februari 2012
  • november 2011
  • oktober 2011
  • september 2011
  • mei 2011
  • februari 2011
  • januari 2011
  • november 2010
  • oktober 2010
  • augustus 2010
  • juli 2010
  • juni 2010
  • mei 2010
  • april 2010
  • maart 2010
  • februari 2010
  • januari 2010
  • december 2009
  • oktober 2009
  • september 2009
  • augustus 2009
  • juli 2009
  • juni 2009
  • mei 2009
  • april 2009
  • maart 2009
  • februari 2009
  • januari 2009
  • december 2008
  • oktober 2008
  • september 2008
  • augustus 2008
  • mei 2008
  • april 2008
  • maart 2008
  • februari 2008
  • december 2007
  • november 2007

Categorieën

  • Aarti's
  • Actueel
  • Algemene bhajans
  • Archief blog
  • Bijzondere rituelen
  • Blog
  • Blog
  • Chalisa's
  • Durga bhajans
  • Gebeden
  • Handleidingen rituelen
  • Hanuman bhajans
  • Havana
  • Hindoeïsme
  • Hoogtijdagen
  • India Guide
  • Kalender
  • Krishna bhajans
  • Mantra's
  • Murti puja
  • Rama bhajans
  • Reisplanning
  • Sarasvati bhajans
  • Shiva bhajans
  • Songteksten met vertaling
  • Travel Planning
  • Travel Talks
  • Travel Talks
  • Vishnu bhajans

Pagina’s

  • 13 januari: 16-jarig jubileum HindoeDharma.nl met Dharma-quiz en workshops
  • Aanvraag OCI card
  • Aanvraag OCI card
  • Aarti’s
  • About me
  • Afrekenen
  • Algemene bhajans
  • Algemene voorwaarden
  • Algemene voorwaarden
  • Archief blog
  • Begrippen uitgelegd
  • Bhajans
  • Blog
  • Blog
  • Blog
  • Blog
  • Chalisa’s
  • Contact
  • Disclaimer
  • Durga bhajans
  • Familieleden in het Hindi
  • Geschriften van het hindoeïsme
  • Glossary
  • Glossary
  • Grondbeginselen
  • Handleidingen rituelen
  • Hanuman bhajans
  • Hindi
  • Hindi jongensnamen met vertaling
  • Hindi meisjesnamen met vertaling
  • Hindi songteksten met vertaling
  • Hindoegids
  • Hindoeïsme
  • Hindoeïsme in Nederland
  • Home
  • Home
  • Home
  • Hoogtijdagen
  • Hoogtijdagen 2019
  • Hoogtijdagen 2020
  • India Guide
  • Indiase bankrekening openen
  • Krishna bhajans
  • Mantra’s
  • Mijn account
  • OCI card aanvragen: levenslang visum voor India
  • Omstreden onderwerpen m.b.t. het hindoeïsme
  • Onder constructie
  • Over HindoeDharma.nl
  • Over HindoeDharma.nl
  • Over mij
  • Over Ranjita
  • PAN card aanvragen
  • Panchak 2019
  • Persoonlijke begeleiding
  • Privacy policy
  • Privacybeleid
  • Privacybeleid
  • Privacybeleid
  • Rama bhajans
  • Reglement
  • Reisadvies en OCI-aanvraag India
  • Reisgids India
  • Reizen
  • Rituelen
  • Sarasvati bhajans
  • Shiva bhajans
  • Steun HindoeDharma.nl
  • Travel
  • Uitleg rondom rituelen
  • Uitspraak
  • Vedische astrologie consulten
  • Veelgestelde vragen
  • Veganisme in de praktijk
  • Vishnu bhajans
  • Voorbeeld pagina
  • Wees alert
  • Winkel
  • Winkelmand
  • Woordenlijst
  • Workshop zelf je OCI card aanvragen

Categorieën

  • Aarti's
  • Actueel
  • Algemene bhajans
  • Archief blog
  • Bijzondere rituelen
  • Blog
  • Blog
  • Chalisa's
  • Durga bhajans
  • Gebeden
  • Handleidingen rituelen
  • Hanuman bhajans
  • Havana
  • Hindoeïsme
  • Hoogtijdagen
  • India Guide
  • Kalender
  • Krishna bhajans
  • Mantra's
  • Murti puja
  • Rama bhajans
  • Reisplanning
  • Sarasvati bhajans
  • Shiva bhajans
  • Songteksten met vertaling
  • Travel Planning
  • Travel Talks
  • Travel Talks
  • Vishnu bhajans

Archief

  • juni 2021
  • mei 2021
  • december 2020
  • november 2020
  • oktober 2020
  • september 2020
  • augustus 2020
  • juli 2020
  • juni 2020
  • mei 2020
  • april 2020
  • maart 2020
  • februari 2020
  • januari 2020
  • oktober 2019
  • september 2019
  • juli 2019
  • juni 2019
  • maart 2019
  • februari 2019
  • januari 2019
  • december 2018
  • november 2018
  • oktober 2018
  • september 2018
  • augustus 2018
  • juni 2018
  • april 2018
  • maart 2018
  • februari 2018
  • januari 2018
  • juni 2016
  • april 2016
  • februari 2016
  • januari 2016
  • december 2015
  • november 2015
  • september 2015
  • maart 2015
  • februari 2015
  • januari 2015
  • december 2014
  • november 2014
  • oktober 2014
  • september 2014
  • augustus 2014
  • juli 2014
  • juni 2014
  • april 2014
  • maart 2014
  • februari 2014
  • januari 2014
  • december 2013
  • november 2013
  • oktober 2013
  • september 2013
  • juli 2013
  • juni 2013
  • mei 2013
  • april 2013
  • maart 2013
  • december 2012
  • november 2012
  • oktober 2012
  • september 2012
  • augustus 2012
  • juli 2012
  • juni 2012
  • mei 2012
  • april 2012
  • maart 2012
  • februari 2012
  • november 2011
  • oktober 2011
  • september 2011
  • mei 2011
  • februari 2011
  • januari 2011
  • november 2010
  • oktober 2010
  • augustus 2010
  • juli 2010
  • juni 2010
  • mei 2010
  • april 2010
  • maart 2010
  • februari 2010
  • januari 2010
  • december 2009
  • oktober 2009
  • september 2009
  • augustus 2009
  • juli 2009
  • juni 2009
  • mei 2009
  • april 2009
  • maart 2009
  • februari 2009
  • januari 2009
  • december 2008
  • oktober 2008
  • september 2008
  • augustus 2008
  • mei 2008
  • april 2008
  • maart 2008
  • februari 2008
  • december 2007
  • november 2007
© Copyright - Oude website - powered by Enfold WordPress Theme
Scroll naar bovenzijde